MyBB Community Forums

Full Version: @ Tochjo - UTF-8
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
na deze laatste update zie ik dat de charset terug op UTF-8 werd gezet, wat terug resulteert in het verkeerd weergeven van de tekens. Ik had die eerder nog op iso-8859-1.
Ik heb daarna geprobeerd om naar UTF-8 te converteren via Admin cp > hulpmiddelen voor databasen, doch dit maakte het probleem erger, waardoor ik enkele functies niet meer kon gebruiken, zoals "Quick reply" etc..
Als ik dutch.php terug aanpas en het zet op iso-8859-1, dan is alles terug OK.
Kan dit eventueel te maken hebben met het feit dat de php bestanden die in de dutch language map ANSI zijn ipv UTF-8 ?
Wat een gedoe met die codering.

Wat wordt er precies verkeerd weergegeven, de gegevens uit het taalpakket (eigenlijk alle Nederlandse tekst in MyBB) of de berichten?

Ik kan me niet voorstellen dat het komt doordat de bestanden in ANSI-codering zijn opgeslagen, maar ik zal voor de zekerheid de bestanden voor MyBB 1.4 expliciet als UTF-8 opslaan. Ik moet sowieso dit probleem nog eens tot op de bodem uitzoeken.
Alles wordt verkeerd weergegeven waar er bijvoorbeeld lettertekens worden gebruikt als ï , é, ü etc... deze krijgen dan een vreemd karakterset, dus dit houdt in, de berichten én de Nederlandse tekst in het taalpakket waar je woorden gebruikt met deze karakters.
Ik heb alles manueel moeten aanpassen met behulp van admin cp > taalbestanden beheren.
Als ik in dutch.php het terugzet op iso-8859-1, dan worden de lettertekens correct weergegeven.

Om een ander voorbeeld te geven, die dus blijkbaar ook met de taal te maken heeft... in admin cp, als ik bijvoorbeeld de optie Thema's selecteer en daar een thema wil wijzigen, dan werken de "Uitvoeren" knoppen niet in admin cp. Zet ik admin cp op de engelse taal, dan werken deze knoppen wel terug.

Ik dacht dat het probleem eerst met de ANSI codering had te maken aangezien het engels taalpakket alle bestanden in de english map allemaal UTF-8 zijn, maar heb toen zelf al geprobeerd om alle bestanden in de Dutch map van ANSI naar UTF-8 om te zetten en te laten overschrijven, maar helaas... Ik krijg zelfs foutmeldingen dan, bovenaan op mijn forum te zien:

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at ..../testforum/inc/languages/dutch.php:1) in ....../testforum/inc/functions.php on line 1239

en dit als ik naar admincp wil gaan, waar ik kan trouwens niet meer binnengeraak:

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at ...../testforum/inc/languages/dutch.php:1) in ..../testforum/gewijzigde_admin_dir/global.php on line 53

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by ...../testforum/inc/languages/dutch.php:1) in ...../testforum/gewijzigde_admin_dir/global.php on line 95

Quote:maar ik zal voor de zekerheid de bestanden voor MyBB 1.4 expliciet als UTF-8 opslaan

Dus, ik weet nu niet meer of dit aangeraden is, aangezien ik de ene foutmelding daarna na de andere krijg. Heb jij problemen als je de bestanden laat overschrijven?

Echt allemaal vreemd - ik kan er geen verhaal aan knopen wat dit veroorzaakt.
Even voor de duidelijkheid, het probleem heeft puur en alleen te maken met het Nederlandse taalpakket? Als je het Engelse taalpakket gebruikt, dan gaat alles goed?
Het Nederlands taalpakket "werkt" nu ook goed nadat ik alle teksten manueel heb moeten aanpassen in "taalbestanden beheren". Het is enkel na de update zelf waar dutch.php werd overschreven dat de karakters é, ï, ü etc verkeerd werden weergegeven, in de forumposts en de weergave van de taalbestanden. Deze kan ik uiteraard ook weer editen en corrigeren en de correctie wordt behouden - dus het wordt daarna terug correct weergegeven.

Op zich is dit eigenlijk geen ramp aangezien je het daarna terug kan corrigeren, maar het volgende baart me meer zorgen:

Quote:Om een ander voorbeeld te geven, die dus blijkbaar ook met de taal te maken heeft... in admin cp, als ik bijvoorbeeld de optie Thema's selecteer en daar een thema wil wijzigen, dan werken de "Uitvoeren" knoppen niet in admin cp. Zet ik admin cp op de engelse taal, dan werken deze knoppen wel terug.
Dit heeft idd te maken met enkel het Nederlandstalig taalpakket... dus als ik engels gebruik gaat alles goed voor admincp.
Alle problemen zijn van de baan na de update naar 1.4!
Taal wordt nu correct weergegeven, geen foutmeldingen meer... alles werkt prima nu! Smile
[Image: smiley_banana.gif]